Kort og betalinger

Wearables har kommet for å bli

Betaling med «wearables» er del av en pågående betalingsintegrasjon, omfavnet og i stor grad drevet frem av bankene.

Sbanken føyet seg nylig inn i rekken av såkalte totalleverandører av smarte betalingsløsninger i Norge, da de i begynnelsen av juli annonserte at de i tillegg til Apple Pay snart også vil tilby sine kunder Google Pay, Garmin Pay og Fitbit. Daglig leder i Sbanken, Magnar Øyhovden, begrunner dette totaltilbudet av klokke- og mobilbetaling slik:

«Vi har jevnt trykk fra våre kunder som ønsker å bruke Google Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay. For oss er det viktig å gi nordmenn valgfriheten til å velge det de selv ønsker».

I tillegg til Sbanken tilbyr også Nordea og Storebrand samtlige av de fire ovennevnte betalingstjenestene. DNB tilbyr alle med unntak av Apple Pay, som de har oppgitt å være i dialog med (nyhetssak her). Også Santander har varslet at de om kort tid vil tilby Google Pay til sine kunder. Fra før tilbyr de Fitbit Pay, Garmin Pay og Apple Pay.

En utfyllende oversikt over hvilke banker som per april i år tilbød de ulike tjenestene kan finnes i denne artikkelen.

Del av trend innen betalingsintegrasjon

«Wearables» har blitt en integrert del av utviklingen innen kontaktløs betaling. Fordelene som gjerne trekkes frem ved klokkebetaling er i stor grad de samme som ved kontaktløs betaling for øvrig. Man slipper å taste kode, det er raskt og effektivt, og sikkerheten er god. For eksempel lagrer ikke smartklokker kortnummer, og ved tap av klokken kan man enkelt slette kortet fra klokken via mobilapp eller sperre bankkortet i nett- og mobilbanken.

Som DNB har uttalt i et intervju med nettstedet dinside.no: «Funksjonen som gjør at den slår seg av når klokka ikke er i kontakt med pulsen din, gjør at det blir så godt som umulig for andre å betale med den».

Det er også verdt å nevne at man kan legge inn flere bankkort i klokken.

Kommet for å bli?

Risikoen for å satse på ulike former for kontaktløs betaling kan sies å bli stadig mindre, sett fra bankenes perspektiv. Man ser en jevn og økende trend hva angår tilslutning til kontaktløs betaling hos forbrukerne. I tillegg er alle betalingsterminaler fra 2020 forpliktet til å støtte kontaktløs betaling. Eventuelle problemer forbrukerne måtte støte på i form av manglende støtte hos butikker og utsalgssteder, vil altså være et forbipasserende problem.

Så lenge smartklokker er populære forbruksvarer, er det ingen grunn til å tro at folk ikke vil omfavne muligheten til å legge håndleddet mot betalingsterminalen for å gjennomføre transaksjoner. Bankene har imøtekommet denne «mainstreamingen» av klokkebetaling ved å i økende grad tilby betalingsintegrasjon i mobiltelefoner og smartklokker.

Kilder: dinside.no, santanderconsumer.no, shifter.no,
cw.no, earlyWarning

Legg igjen en kommentar