Innovasjon

Stemmestyrte assistenter for ‘alt’ og selvfølgelig for enklere banktjenester

Amazon og Google kjemper om herredømme over det lukerative markedet for stemmestyrte assistenter. I alle slags duppeditter og vanlige produkter som mobiler, biler, hvitevarer, TVer, vekkerklokker etc. vil ‘alle’ de nye variantene integrere enten Amazon Alexa og/eller Google Assistant. Følgelig vil stemmestyrte banktjenester bli vanlig i Norge. Vi tror at det å være tidlig ute med stemmestyrte banktjenester i Norge er viktig, spesielt med tanke på PDS2 og det å demme opp for «aggregatorer» med stemmestyrte banktjenester.

Utbredelsen av Amazon Alexa og Google Assistant

Mange forbinder i dag stemmestyring med de ulike typer stemmestyrte høyttalere som finnes i markedet. Det som det nå handler om er at Alexa og Assistant kommer ferdig innebygget i flere og flere produkter. Det er en lang rekke generelle ting du kan få Alexa og/eller Assistant til å gjøre for deg, som: søk i google, kalender, tid, nyheter, spille av musikk, lese bøker, sette på radio- eller tv-programmer, matoppskrifter, været, flyforsinkelser, sette på lys og varme i hjemmet eller på hytta osv. Det siste er at Assistant snart kommer med realtids språkoversetter. Shopping av produkter og tjenester er også et stort område.

Kanskje du kan spørre fryseren om hva som er der og gi ordre til mikrobølgeovnen om først å tine kyllingen, så stekeovnen til å kjøre det fantastiske kyllingprogrammet. Det er i så fall insentivet for å bli mer og mer vant til å snakke med stemmestyrte assistenter, om alt og ingenting. Hvis du kommuniserer med noe så dagligdags som komfyren, vil det oppleves helt naturlig at du kan utføre banktjenester på samme måte.

Video

Google Assistant kom på norsk høsten 2018: Google Assistant og Siri finnes i dag på norsk, mens Alexa foreløpig ikke er lansert med norsk språk.

Hvorfor er dette viktig?

Den enorme veksten i personlige assistenter som Alexa og Assistant gjør at bruken selvfølgelig øker og at erfaringsgrunnlaget for disse programmene også øker. Dette gjør dem bedre, men også at de øker forspranget til andre. I og med at de blir bedre og bedre gjør at flere og flere varer og tjenester kan bestilles og styres via stemmestyrte assistenter. Dette gjelder også for bank og finanstjenester. Dersom vi får noe som likner på amerikanske tilstander i Norge, vil vi se en eksplosiv vekst i produkter og tjenester på norsk.

Stemmestyrte banktjenester

Det finnes noen eksempler på bank-relaterte stemmestyrte tjenester i Norge, og i dag har norske banker grepet om kundene gjennom Vipps og mobilbanker, men en potensiell trussel kan komme fra nye aktører.

Stemmestyring blir sannsynligvis en «kul greie» som kan endre konkurransen. Med PDS2 som et bakteppe er det en klar trussel at såkalte «aggregatorer» kan bruke stemmestyring som brekkstangen for å komme på banen med banktjenester, også i Norge. For banktjenester blir dette en ny konkurransedimensjon. McKinsey advarer finansinstitusjoner om i det minste å være «fast followers» for å lykkes med digitale strategier.

Kilder: Google, Amazon, McKinsey, Din Side, CNBC, earlyWarning
Abonner på nyhetsbrevet vårt