Distribusjon

Økt markedskonsentrasjon i privatmarkedet for både bank og forsikring

I skadeforsikring slår SpareBank 1 og DNB sammen sine skadeforsikringsselskaper. Med dette blir det sammenslåtte selskapet en klar nummer to i privatmarkedet. Nordea styrker sin nummer to posisjon i bankmarkedet for privatkunder med oppkjøpet av Gjensidige Bank.

Økt markedskonsentrasjon i skadeforsikring

I privatmarkedet får SpareBank 1 og DNB en markedsandel på 22,2 prosent og blir nest størst etter Gjensidige som har en andel på 23,8 prosent. På tredje følger If med 18,9 prosent.

Det fusjonerte selskapet rykker opp som det nest største skadeforsikringsselskapet for privatkunder. For det norske markedet får vi da tre nesten jevnbyrdige selskaper i Gjensidige, SpareBank 1 med DNB og If, dersom man ser på markedsandeler.

Over de tre siste årene er markedsandelene relativt stabile, foruten at If har tapt 2,3 prosent. I og med at man ender opp med tre nesten likeverdige selskaper er det store muligheter for en tettere konkurranse i privatmarkedet.

Fusjonen mellom SpareBank 1 og DNB handler mye om styrking på tre områder:

– Sterkere markedsposisjon
– Mer ressurser til innovasjon, produktutvikling og markedsføring
– Styrket distribusjon gjennom flere fysiske kontorer og personell til disposisjon

«Det nye selskapets distribusjon vil skje digitalt, via kundesentre og gjennom bankenes tilsammen 350 lokale kontorer. Det nye selskapet vil ved fusjonstidspunktet ha nærmere 1000 medarbeidere».

Samtidig kan Gjensidige styrke sin distribusjon gjennom det strategiske samarbeidet med Nordea i Norge

«The divestment of Gjensidige Bank and the reciprocal partnership with Nordea in Norway will allow Gjensidige to enhance focus on core operations while continuing to distribute the loyalty-enhancing combination of insurance and financing products to Gjensidige’s customers. In addition, Nordea will distribute Gjensidige’s insurance products to their base of 900 000 customers in Norway» sier pressemeldingen fra Gjensidige.

Her ligger det et veldig stort potensiale for Gjensidige. De får ikke direkte kontakt med kundene som i SpareBank 1 og DNB fusjonen, men her det Nordea som har muligheten til å distribuere Gjensidige sine produkter.

Nordea kjøper 176.000 Gjensidige Bank-kunder for 5,5 milliarder

Litt forenklet sagt betaler Nordea over 31 tusen per kunde. Nordea øker sin utlånsportefølje i privatmarkedet med 44 milliarder, målt i 1. kvartal 2018 tall.

Et annet potensial for Nordea er å kunne nå ut med sine bank- og finansprodukter gjennom Gjensidige. Gjensidige i Norge har trolig over 1 million skadeforsikringskunder i Norge (Wikipedia per sept 2016).

«Our partnership agreement with Nordea will enable Gjensidige to offer a wider range of financing products to both private and commercial customers. The agreement will also provide the opportunity to expand our customer reach through the leading Nordic bank with digitalisation and innovation high on the agenda» sier pressemeldingen fra Gjensidige.

Som i mange andre partnerskap er det opp til partene å kapitalisere på samarbeidet.

Kilder: Pressemeldinger fra Gjensidige, DNB, SpareBank 1, Nordea
Abonner på nyhetsbrevet vårt