Distribusjon

Lokalbanker i USA utvider lokalene sine til coworking spaces.

Samtidig som vi ser at flere og flere bankfilialer legges ned, ser vi også trender på at småbankene vinner kunder. Dette ser vi også i stor grad hos hos våre naboer i Sverige og Danmark.

I følge den danske interesseorganisasjonen for Lokale Pengeinstitutter (Lopi), har mindre banker i Danmark hentet 65 000 kunder fra storbanker som lukket filialer. Og i følge Dagens Industri har storbankene i Sverige i løpet av tre år lagt ned én fjerdedel av kontorene sine i Sverige. Nordea leder der an med en halvering av filialnettet sitt, mens Handelsbanken derimot, nå har like mange kontor som de tre andre storbankene i Sverige tilsammen.

I følge bankplassregisteret har antallet hovedkontorer og filialer i Norge gått ned 4,8% de siste tre årene (Fra 991 i 2015 til 943 i 2017).

Og der storbankene legger ned og digitaliserer, kan lokalbanker vinne kunder på andre måter.

I USA ser man en trend hos lokalbankene, hvor de gjør lokalene sine om til et sted hvor man finner et felles kontorlandskap (coworking spaces). Det vil si at man kan sitte i bankens lokaler å jobbe hvis man ønsker det. Har du et møte i banken, kan du sette deg ned å jobbe litt etterpå, reservere et møterom eller lese faglitteratur fra bankens bokhyller, eller du kan leie en kontorplass.

– Som en liten bank, er jeg også en liten bedrift, forteller Jill Castilla fra Citizen Bank, så når jeg snakker og samarbeider med dem i denne «inkubatoren», snakker vi ikke bare om hva som er bra for dem, men også utfordringer vi har felles som små bedriftseiere og hvordan vi skal håndtere dem. Kontorlandskapet er derfor fordelaktig for oss også, det vil hjelpe oss å bli en bedre bedrift.

Castilla og hennes team så en mulighet for hvordan de kunne hjelpe kundene sine, utnytte lokalene de allerede har og samtidig tjene penger på det. Både ved skape et miljø som hjelper kundene deres å tjene mer penger og dermed også skaffe mer utlån og innskudd, men også ved at de tar en liten leiepris for fast kontorplass eller dagsleie.

Vi tror altså at ved å skape et miljø hvor man er i kontakt med kundene på en mer jevnlig basis, ikke bare vil kunne øke omsetningen, men også etablere banken din som en bidrager til lokalsamfunnet rundt deg.

Banklokalene blir stadig færre, men ikke i så rask takt at det ikke er mange banklokaler som står rundt i dette landet og har potensielt masse tilgjengelig plass, som også andre kan ha bruk for.

Dette føyer seg inn med de andre trendene vi har skrevet om rundt filialer før, hvor vi så at banker gikk tilbake til et større fokus på tilstedeværelse for kunden og at bank kan fungere som markedsplass for andre type tjenester også.

Kilder: Di, Finans Watch, Finans Norge, Tearsheet
Abonner på nyhetsbrevet vårt