Kort og betalinger

Apple Card: hva det er, funksjoner og betydning i det norske markedet

Med fordelaktige betingelser og fokus på sikkerhet og personvern kan Apple Card på sikt bli en betydelig konkurrent til de tradisjonelle kredittkortene.

Den 25. mars lanserte Apple sitt nye produkt Apple Card, et app-basert digitalt kredittkort drevet av Mastercard og Goldman Sachs. Med Apple Card følger også en vennebetalingstjeneste.

Fire år etter lanseringen av Apple Pay er altså Apple i ferd med å bli en fullverdig, finansiell aktør. I løpet av 2019 vil Apple Pay passere 10 milliarder transaksjoner og være tilgjengelig i mer enn 40 land. Hvis alt går etter planen, vil Apple Card bli tilgjengelig for kunder i USA til sommeren.

Slik fungerer Apple Card

Som en integrert del av Apple Wallet, blir Apple Card tilgjengelig for alle med iPhone. Man kan også bestille et fysisk kredittkort i platinum á la de tradisjonelle kredittkortene. Man vil kunne betale med Apple Card hvorenn Apple Pay aksepteres, og det fysiske kredittkortet vil kunne brukes på alle steder som tar Mastercard.

Følgende kan også være verdt å vite om Apple Card:

  • Registrering av brukerkonto krever tofaktorautentisering. Innlogging krever Touch ID eller Face ID.
  • Man vil ikke kunne bruke det fysiske kredittkortet til kontaktløs betaling – dette gjøres med Apple Card.
  • Brukere av Apple Card blir del av lojalitetsprogrammet Daily Cash. Dette gir en bonus på 2 % av brukt beløp og 3 % ved kjøp av Apple-produkter. Bonusene er noe lavere ved bruk av det fysiske kortet. Særlig nytt ved bonusordningen er at penger til gode krediteres hver dag, fremfor månedlig.
  • Apple Card har ingen strafferente eller forsinkelsesgebyrer ved for sen innbetaling av skyldig beløp; for tilbakebetaling gjelder samme rente som akseptert ved avtaleinngåelse.
  • Ved å trykke på det digitale kortet i Apple Card vil man se siste transaksjoner og skyldig beløp. Trykker man på en transaksjon, vil man se lokasjon for kjøpet i Apple Maps.
  • Kundeservice kan kontaktes i iMessage.

Sikkerhet og personvern i fokus

Det er tydelig at sikkerhet har stått sentralt i utviklingen av Apple Card. Eksempelvis vil man aldri ha tilgang til hele kortnummeret sitt, hvert kjøp krever en engangskode, og det fysiske kredittkortet vil være helt uten CVC-kode og kortnummer.

Apple legger også føringer på personvern, lagring og bruk av personopplysninger. Goldman Sachs vil avstå fra å selge opplysninger for markedsformål, og opplysningene de har tilgang til, vil bare kunne benyttes til intern rapportering, og ikke til reklame eller ekstern eller intern markedsføring.

Implikasjoner for det norske bankmarkedet

Apple Card  vil ha mange likhetstrekk med dagens norske mobilbanker.  I mange andre land, hvor den digitale revolusjonen ikke har kommet like langt, vil forskjellen i brukeropplevelse være betydelig større.
Selv om Apple også entrer markedet for vennebetaling, og slik er en åpenbar konkurrent til Vipps, har sistnevnte så langt ikke uttalt nevneverdig bekymring. «Vi synes det er gøy at Apple kommer etter, men vi håper de innser at betaling må fungere på tvers av enheter», sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes til Dagens Næringsliv. Vennebetaling via Apple Card vil skje gjennom iMessage.
På sikt kan Apple Card komme til å få betydning når EUs nye betalingsdirektiv PSD2 innføres. Dette skal etter planen lanseres til høsten.

Se Apples egen lanseringsvideo av Apple Card her:

Video

Kilder: Dagens Næringsliv, Techcrunch, Apple
Abonner på nyhetsbrevet vårt