Innovasjon

Kan bank tilby mer enn banktjenester for å øke kundesentrisiteten

Det bankene må ha eierskap til, er kundens tillit. Det bankene må selge, er hva enn de vil

U.S. Bank har inngått et samarbeid med med AutoGravity, som skal gjøre det mulig for en kunde å kjøpe en bil direkte fra hjemmesidene til banken eller mobilbanken deres. Helt fra å finne bilen, til lånesøknad og beslutning fra banken i løpet av minutter.

I følge Gareth Gaston, omnichannel-sjef hos U.S. Bank, ville man før tenke i et bank-sentrisk perspektiv, og lagd et bedre system for låneprosessen, mens man nå går mot å tenke på hva kunden virkelig vil ha – en bil, og lager opplevelsen fra det perspektivet. Det vil si fra et kundesentrisk perspektiv.

Eller som Simon Paris, CEO i Finastra sier: «Det bankene ha eierskap til, er kundens tillit. Det bankene må selge, er hva enn de vil.»

DBS Bank i Singapore selger bruktbiler via sin hjemmeside

Skjermbilde fra hjemmesiden.

Markedsplassen gjør det mulig for DBS å utnytte API-utveksling for å nå forbrukerne direkte i stedet for å gå gjennom mellommenn. Kostnadsbesparelser overføres i form av billigere billån. Markedsplassen tillater DBS å nå forbrukerne direkte i stedet for å stole på mellommenn. Det oppfordrer flere forbrukere til å kjøpe og selge biler selv og gå direkte til banken for billån.

KBC, det belgiske bank/forsikring selskapet, skal etter planen tilby mobilbank-kundene sine flere tjenester som ikke er bank-tjenester, som for eksempel en parkeringstjeneste, hvor du kan betale parkeringen direkte fra mobilbanken.

Det vi ser er en trend hvor banker i større grad tenker både utenfor boksen og på kunden. Og et sentralt spørsmål er: Hva kan vi bidra med for å gjøre våre kunders hverdag enklere? I samarbeid med andre selskaper og med kundesentrisk tilnærming, kan man enkelt tenke seg bankens hjemmesider som en markedsplass for trygg, enkel, billig og god handel.

En bank har nemlig en kundes tillit og skal man kjøpe noe, stoler man på at banken har gode og trygge tjenester.

“The future of finance is not technology; it is the extreme obsession to be on the side of the consumer. Technology is the enabler to make it happen,” sier Harit Talwar, Head of Marcus by Goldman Sachs

CapGemini og LinkedIn har gitt ut rapporten World Fintech Report 2018. To av hovedpunktene deres er at Banker og Fintech-selskaper må begynne å samarbeide, samt å sette fokus på kunden. Fordi Bigtech (GAFA) kommer og de har mulighet til å ta over for begge deler.

I følge rapporten er FinTech-selskapenes primære konkurransefortrinn deres fleksible evne til å endre og utvikle på kort tid, deres fokus på kunden og det at de slipper å håndtere gamle, inngrodde systemer. Men de har også store utfordringer med skalering av virksomheten, mangel på tillit, å være en ukjent merkevare, distribusjonsnettverk, kapital og generell kompetanse rundt regelverk.

Samtidig har BigTech-selskapene, så som Google, Apple, Facebook og Amazon, omdefinert kundeopplevelsen på tvers av alle sektorer, inkludert finansielle tjenester, ved hjelp av ny teknologi og massive mengder kundedata som gir innsikt i å både forstå og forutsi kunders atferd og behov. Dette gir dem et fortrinn i forhold til skalering kontra Fintech-selskapene, og derfor vil det være fordelaktig for både banker og Fintech-selskap å slå seg sammen i samarbeidsmodeller.

Banker har kundebasen og tilliten, Fintech og andre teknologiselskaper har kunnskapen i hvordan lage enkle kundegrensesnitt. I samarbeid, og med kundesentrisk tilnærming, kan man enkelt tenke seg bankens hjemmesider som en markedsplass for trygg, enkel, billig og god handel.

 

Kilder: Tearsheet, DBS, The Paypers, CapGemini
Abonner på nyhetsbrevet vårt