Kort og betalinger

2,7 millioner kontaktløse korttransaksjoner i juni gjør at det kommer flere satsninger.

I juni økte de kontaktløse korttransaksjonene med hele 30,8 prosent i forhold til mai. Norske forbrukere har begynt å omfavne kontaktløse betalinger og nå lanserer Evry, BankAxept og Handelsbanken mikrobankkort, nettopp for dette formålet.

I løpet av juni ble det gjennomført mer enn 2,7 millioner kontaktløse korttransaksjoner med BankAxept-kort, dette er en vekst på 30,8 prosent sammenlignet med mai.

— Dette tror vi er tegn på at stadig flere forbrukere og utsalgsteder blir mer fortrolig med tæpping, sier markedsdirektør Vegar Heir i BankAxept.

— De siste månedene har kontaktløse kjøp vokst med økt styrke. Vår tilstedeværelse på festivaler og arrangementer rundt i Norge begynner allerede å gi resultater, og bidrar til at stadig flere velger å tæppe kortet, uttaler Heir.

På bakgrunn av dette og Apple Pays inntog i Norge, kommer det selvsagt flere initiativer på kontaktløse betalingsformer.

Handelsbanken, Evry og BankAxept utvikler mikrobankkort

I et fellesprosjekt skal Handelsbanken, Evry og BankAxept videreutvikle teknologien som brukes i bankkort med kontaktløs betaling.
Videreutviklingen innebærer at de gjør et bankkortet like lite som et sim-kort. Det skal legge til rette for at nordmenn kan erstatte bankkortet med bærbare gjenstander som armbånd, nøkkelringer og solbriller.

Hovedforskjellene mellom denne betalingsløsningen og kontaktløse bankkort, er at mikrokortet er mindre og kan kun brukes til kontaktløse betalinger.
I tillegg til dette, er kortet vanntett.

– Man holder bare armbåndet eller nøkkelringen opp mot terminalen, også er transaksjonen gjort. På transaksjoner på opptil 200 kroner må man ikke taste inn kode, sier Anthony Brady, sjef for kort – og betalingsløsninger i Handelsbanken.

Han er begeistret for fremtidsutsiktene til denne typen betalingsløsninger.

– «Wearables» er en økende trend i land som Nederland, Irland og England. I London for eksempel, kan jeg bruke dette kortet hvor som helst. I Norge har cirka 35–40 prosent av utsalgsstedene terminaler med kontaktløs teknologi, men dette vil bare stige fremover.

Handelsbankens kunder blir de første i Norge som kan betale kontaktløst fra armbånd takket være det nye bankkortet.

– Vi ønsker å gjøre betaling så enkelt som mulig for kundene våre. Dette mikrobankkortet gjør småbetalinger raskere og enklere enn noen annen løsning som tilbys kundene i dag. Du kan for eksempel ha det vanntette kortet i armbånd på stranden og kjøpe is rett fra bading uten lommebok eller mobiltelefon. Derfor tror vi mange vil like løsningen og ta den i bruk i det daglige, sier kortsjef Anthony Brady i Handelsbanken.

– I en undersøkelse vi har gjort, forteller nesten halvparten av Norges befolkning at de ønsker å ta i bruk kontaktløs betaling. I Norge er nesten alle betalingsterminaler klargjort for å håndtere kontaktløse betalinger og stadig flere butikker og kjeder er i ferd med å aktivere disse, fortsetter Jes Rasmussen fra BankAxept.

Storebrand lanserer Fitbit Pay

Nå får Storebrand-kunder muligheten til kontaktløs betaling med Fitbit sportsklokker i butikk. Systemene er samtidig klargjort for å koble på andre nye betalingstjenester.

– Kundene søker stadig etter smarte løsninger, og det er viktig for oss å være med i den digitale utviklingen for å levere på kundens behov. Da kommer man ikke utenom kontaktløse betalingsløsninger. At Fitbit i tillegg hjelper våre kunder til å leve mer aktive liv og få et mer bevisst forhold til egen helse er en stor bonus, sier Asle Borud, produktsjef i Storebrand Bank.

– Med denne lanseringen er det meste på plass så vi effektivt kan komme på banen med nye betalingsmetoder, som for eksempel Garmin Pay, Apple Pay, Google Pay og Samsung Pay. Hvilke vi skal tilby og eventuelt når er avhengig av avtale med ulike aktører, forteller Borud.

Norgesgruppen planlegger kontaktløs mobilbetaling i 2019

Dagligvarebutikkene er dem vi oftest besøker i løpet av en uke. Når og hvis de tar i bruk kontaktløs mobilbetaling, vil Norge ha tatt et stort steg bort fra kortbruk.

– Norgesgruppen planlegger å starte med kontaktløs mobilbetaling i løpet av neste år, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.

Coop og Norgesgruppen har sammen etablert selskapet Aera AS. Det har etablert en IT-plattform for handelsnæringen slik at kundene skal kunne betale med ymse kort, mobiltelefon og apper i butikk og netthandel.

Samtidig skal IT-plattformen kunne kjenne igjen kundene uten at de må ha med et eget medlems- eller kundekort.

–Dette gjør at butikkene enklere kan identifisere kundene og derigjennom kunne tilby kundene fordeler og en ny sømløs og fremtidsrettet kundereise. Måtene man handler på – og betaler på – er i endring og da er det viktig å sikre at man får identifisert kunden slik at handelen vil gå smidigere og hurtigere for kunden, sier Øyvind Apelland, som nå går fra BankAxept til å lede selskapet Aera.

Han understreker at de ikke vil være en konkurrent til BankAxept, BankID og Vipps, men heller en samarbeidspartner.

–Vi er opptatt av samarbeid. Vi ønsker ikke et fragmentert betalingslandskap i Norge. Både varehandelen og bank og finans-bransjen er tjent med å ha en effektiv betalingsinfrastruktur. Både Vipps og Aera har en rolle i å sikre at Norge er helt i front når det gjelder betalingsinfrastrukturer.

Kilder: NTB, e24, Evry, Storebrand, Aftenposten, Shifter
Abonner på nyhetsbrevet vårt