Kort og betalinger

Har talehøyttalere en fremtid som betalingstjeneste?

Amazon, Google og Apple konkurrerer alle om ha den beste talehøyttaleren, og de jobber alle med å kunne tilby sikker autentisering i forbindelse med betaling og bank-tjenester.

I følge Bain and Company ser Amazon seg rundt etter en bank de kan samarbeide med for å tilby mobilvennlige bankkontoer til unge voksne i USA.

Samtidig finnes det mange indikasjoner på at Amazon snart lanserer en mer omfattende betalingsløsning for den stemmestyrte smarthøyttaleren Alexa. Men spørsmålet er: Er de helt klare?

Hovedproblemet er at Alexa foreløpig ikke kan verifisere at at en person er den den utgir seg for. Alexa kan skille en bruker fra en annen, men kan enda ikke verifisere identitet.

Men i følge Gareth Gaston, executive vice president of omnichannel at U.S. Bank, er teknologien kun måneder unna, og ikke år. «Teknologien bak går veldig fort. Tre store aktører, Amazon, Google og Apple, konkurrerer i området om å ha de beste interaksjonene og hvem som kan selge flest enheter. Det er gode nyheter både for oss og kundene våre, fordi det vil hjelpe oss å gi dem en bedre opplevelse gjennom deres enheter». Og fortsetter: «Vi tror virkelig at stemmen er nøkkelen til hvordan kunder vil samhandle med bank i fremtiden».

Hos U.S. Bank kan man allerede gjør interne betalinger gjennom Alexa, som for eksempel å betale regninger, og kundene verifiserer seg da gjennom å lese opp en verbal PIN-kode.

I USA hvor smarthøytalere begynner å få fotfeste bruker allerede 12% av amerikanerne en smarthøytaler, og 17% bruker stemmestyrte tjenester som Siri og Google Assistant til å handle, 13% til å håndtere betalinger og 4% til å håndtere banktjenester, i følge en undersøkelse gjort av Mastercard. For øvrig kommer Google Assistant på norsk før sommeren.

Google Assistant (Googles taleassistent på mobilen, ikke Google Home som er Googles smarthøytaler) lanserte i mars P2P betaling, og sier at i løpet av de kommende månedene vil dette også bli tilgjengelig for Google Home (og andre høytalere som bruker Android).

Men i følge undersøkelsen er forbrukerene litt bekymret for sikkerheten rundt «banking by voice». Og Kiki Del Valle fra Mastercard sier at: «I en ideell situasjon, trenger vi å ha muligheten til autentifisere brukeren på et individnivå».

Stemmegjenkjenning-teknologi kan allerede høre på en person å verifisere identiteten i løpet av sekunder, og mange banker i USA bruker teknologien i kundeservice på telefon. Men Amazon, Google og Apple har foreløpig ikke denne evnen implementert.

Grunnen til dette er at ingen av dem ønsker å lagre taleavtrykket ditt på sine servere. Bankene ønsker heller ikke dette, men gjør det likevel i forbindelse med kundeservice, men har begynt å lene seg i motsatt retning på grunn av personvernet. «Ingen ønsker å lagre dine biometriske data. De ønsker seg bort fra den hodepinen og alle spørsmålene som følger med en slik lagring, og de vil heller at biometrisk data blir lagret hos deg [på din enhet]», sier Al Pascual Javelin Strategy & Research.

Flere selskaper kommer nå med tredjeparts løsninger for dette, hvor man kan gjøre en betaling gjennom Alexa, men verifiserer meldingen via telefonen, som allerede har biometrisk autentifisering i stedet for å fortelle Alexa PIN-koden, som jo ikke er spesielt sikkert (hvem som helst kan jo høre deg snakke).

Men Gaston fra U.S. Bank tror Amazon, Google og Apple finner ut sine egne og mer brukervennlige svar på autentifiseringsproblemet i nærmeste fremtid.

På bakgrunn av Amazons lefling med bank-tjenester, mener Bain and Company at det er på tide for banker å:

– Get serious about putting customers first, rather than pushing products.

– Learn to move much faster, discarding decision making by committee.

– Use new distribution channels by partnering with technology firms.

Les også korrespondentbrevet til NRKs USA-korrespondent om hvordan Amazon har blitt en del av livet hennes: «Angsten har allerede festet seg for hvordan Amazon-abstinensene vil arte seg når jeg flytter til Norge om noen måneder«.

 

Abonner på nyhetsbrevet vårt
Kontakt EWI