Kort og betalinger

Apple Pay feirer ett år i Norge

Bankene hører på kundene og omfavner mobilbetaling, men DNB sitter fortsatt på gjerdet.

Ett år etter at Apple Pay først ble lansert i Norge tyder mye på at betalingsløsningen har kommet for å bli. Fra å omfatte kunder av Sbanken, Santander Bank og Nordea, har Danske Bank, Monobank, Storebrand samt de mindre aktørene ST1 Mastercard, Revolut og Monese siden den gang føyet seg inn i rekken av tilbydere i det norske mobilbetalingsmarkedet.

Dette er noe bankene vet å benytte seg av når de posisjonerer seg i den pågående digitaliseringen av betalingsmarkedet. Bankene oppgir selv at de ønsker å høre på kundene og å gjøre det enklere for kundene å betale. – Kundene søker stadig etter smarte løsninger, og det er viktig for oss å være ledende i den digitale utviklingen. Våre kunder ønsker å bruke Apple Pay, og kunden er sjefen, opplyser Storebrand i en pressemelding.

«Måtehold» skyldes Vipps

Landets største bank, DNB, som for kort tid siden lanserte Google Pay for kunder med Android-telefon, sitter imidlertid fortsatt på gjerdet, etter at de i fjor uttalte «det går fort å betale i kassen uansett»  Siden den gang har vi sett en gradvis omfavnelse fra stadig flere tradisjonelle banker, en utvikling som på mange måter har vært forventet.

Eika-gruppen og Sparebank 1 Gruppen valgte ved lanseringen å stå utenfor sammen med DNB, og har fortsatt ikke kunngjort noe konkret om eventuelt når de kommer til å bli med på laget.

Samtidig har ikke Apple Pay mottatt kun skryt, men måttet forholde seg til påstander om konkurransevridning og eksklusjon av kunder som ikke har en ny iphone-modell. Vipps fungerer i motsetning til Apple Pay på alle telefoner og til pengeoverføringer, og er allerede blitt en integrert del av norske betalingsvaner. Samtidig kan ikke Vipps tilby kontaktløs betaling – enn så lenge.

Oppsummert ser vi at tredjepartsaktører innen smart betaling er kommet for å bli. Dette anerkjennes av stadig flere banker, som later til å følge en slags  «if you can’t beat them, join them». Slik forsøker de å selv ta styringen over en av de mest betydningsfulle, globale trendene i dagens kort- og betalingsmarked. Andre mener fortsatt at de klarer seg godt uten.

Kilder: kjerpeseth.no, e24.no, tek.no

Legg igjen en kommentar